(Сп. „Пролом”, год. I, бр. 4, София, 5 януари 1939 г., с. 3)
Правото е съзнателно и предварително установената
съгласувана свобода в човешкото общество. Правото е форма. Съдържанието си,
дадено в правна форма, то черпи от нравите, от техниката, от стопанския и
културно-социалния бит, от морала. Какво ще се даде за съдържание на правото
решават нуждите на живота, целесъобразността, властта и в последна основа-
моралът.
Моралът не е свобода, а обвързаност. Той не изразява
организационна връзка, а надличното единство, зависимостта от него и
съпричастието в него. Моралът е гласът и
стремежът на нацията, които всеки човек носи в кръвта си. Няма друг морал освен
този глас и този стремеж в кръвта ни. Няма индивидуален автономен морал,
защото индивидът няма от где да го вземе и няма за какво да го употреби. Няма и
абсолютен морал или поне абсолютният морал няма определено съдържание и се
изчерпва в страха Божий.
Първоначално правото е част от народния бит и тогава се
определя напълно от морала, от гласа и стремежите на нацията. За всеки член на
нацията тогава е непосредствено ясно какво е право и какво не е, защото мярката
за това, което е право се дава от морала и е в кръвта му. Между право и морал
тогава няма и не може да има противоречие, защото няма противоречие между
организираното общество и нацията. Възможността за противоречие между право и
морал се създава едва с възникването на държавата.
Държавата е организационна съвокупност и има задача да
изрази жизнените стремежи на нацията. Така поставената задача определя
отношението между държавата и морала и изисква от държавата да прокарва ясна
граница между честта и безчестието. Но господствуващият до скоро индивидуализъм
(бел. – господстващ и днес най-вече) схващаше по-иначе държавата и я строеше
било като чисто правна фигура, било като организация на насилие. За морала и в
двата случая не оставаше място в държавата, която заедно с властта се
обособяваше, откъсваше от нацията и от средство за осъществяване на една задача
ставаше самоцел. Правото пък се изземаше за монопол на държавата и получаваше своята мярка в себе си или във
волята на законодателя. А с това право и морал се намираха често в
противоречие. Те се намират често в противоречие и сега, доколкото държава и
право все още отразяват възгледите на
индивидуализма. И може би сега повече от друг път, защото все повече люде
усещат в кръвта си гласа и стремежа на нацията. Все по-често правото иска едно
поведение от нас, а моралът друго. Все по-често ни се налага да избираме между
правото и морала.
Противоречието между право и морал е сигурен признак на
нездрава общественост и означава, че в нацията се развива процес подобен на
раковия. Противоречието означава, че правото- една клетка от народния бит- е
престанало да служи на нацията и е почнало да се развива като самоцел по свои
пътища. Ракът трябва да се лекува навреме
и ако трябва дори оперативно. Също и откъсването на правото от морала
трябва да се лекува навреме, защото няма по-сигурен път за убиване на нацията и
духа й от това откъсване на правото от морала.
Една от големите задачи, които времето ни поставя се състои
в премахването на противоречията между
правото и морала. Днес се иска от нас да стоим твърдо на страната на морала ,
да се борим за повече морал в държавата и правото и да ратуваме за
приближаването на държавата и правото до народа, до нацията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар