2.11.2012 г.

Инструкция на ратническото ръководство "НАСОКА 3. ЗА ПРОПАГАНДАТА НА РНБ"






(1939-1940 г.)


1. РНБ произлиза от стремежа на българите за социална правда и национална мощ.

2. Основната идея на ратническата борба е съчетанието на борбата за социална правда всред българите с борбата за постигане на възможно най-висока национална мощ. Тази основна идея изразява стремежа на българската нация.

3. Организацията на ратничеството е основана на убеждението, че този стремеж може да бъде осъществен само от едно истински морално и напълно дисциплинирано ратничество за напредъка на българщината.

4. Двата големи лоста, с които ратничеството действува, са организацията и пропагандата.

5. В политическата борба не решават големите идеи, а силовите средства. Идеята без организирана сила остава гола теория. Организация без основна идея прилича на човек, който не знае що иска.

6. Пропагандата има за цел да втълпи на българите основата на ратническата идея, която изразява техния отчасти неосъзнат още стремеж.

7. Пропагандата трябва да развие идеята до светоглед. Това ще рече да се създаде едно мерило за всички прояви на българския живот.

Когато един човек добие комунистически светоглед и комунистическо мерило, тогава той става комунист. Когато добие християнски светоглед и мерило, тогава става християнин. Българинът става истински ратник, когато добие ратнически светоглед и ратническо мерило.

8. Светогледът става организация не чрез учестеността на носителите му, но чрез тяхната пропагандаторска способност и чрез дарбата им да организират. 

9. Слабостта на национализма в много страни се дължи на неговата неорганизираност и на безгрижието му към социалните въпроси.

10. Марксизмът порасна с пропаганда и с терор и затова си бива побеждаван само от фашизма, но не и от демокрацията.

11. Характерно за съвременната политика е, че за да се вземе държавата, трябва да се спечели масата и да се превземе улицата.

При това трябва да се има предвид, че работничеството и "буржоазията" са социално активните категории. Селячеството е пасивната категория, която никога и никъде не е ръководила обществото. То представлява тялото на нацията и е предмет на любов и грижи, но то не ще реши борбата. Пропагандата ще работи с всички сили и над него, но не ще очаква от него нито пълна активност, нито решение на борбата. Гнездата за родоотстъпническата агитация за селото се намират в града. Тук те могат и трябва да се унищожават с всички средства.

12. Борбата за масата и за улицата води към обезоръжаването на противника и към победа на идеята.

13. Оттук произлиза и безусловната необходимост от ударна организация на политически войници.

14. Само ударите правят пропагандата възможна. Те са не само силово средство, но и най-силното пропагандно средство.

15. Агитаторът има за задача да намери последователи да се борят за неговата идея. Тази борба за човешки съзнания и воли е пропагандата. Тя превръща знанието в политика.

16. Същността на политиката не се определя от морални и правни възможности, а от силови възможности.

17. Общественото мнение иска стройна организация, а организацията може да осъществи идеята само като вземе държавата.

18. Марксизмът и родоотстъпничеството си служат с идеята и утопията само, за да спечелят масите. Тъй като ратническата пропаганда е отправена към масите, трябва да си послужи и със средствата, които мамят интелекта, но затова пък печелят сърцата на масите.

19. Агитаторът не философствува, а взима заключенията на философа и ги излага с езика на хората, към които се обръща. Той се приспособява към тези, на които говори.

20. Идеята е постоянна, а пропагандата променлива, като се нагажда към условията и нуждата.

21. Пропагандата със слово и перо няма за цел да бъде умна и духовита, а трябва да бъде резултатна. Тя е добра само, когато е резултатна., т.е. когато е повлияла средата, която цели. Затова тя може да бъде понякога груба, нефина, необективна, дори и по-лоша. Без това условие тя е осъдена на неуспех и на поражение, особено от марксическата и така наречената демократическа пропаганда.

22. Пропагандата гони целта си с възможните най-ефикасни средства и цели да спечели повече вярата, а не интелекта. 

23. Вяра в нещо не може да се втълпява от страна на хора, които сами не вярват в това нещо. Затова първо условие, на което агитаторът трябва да отговаря, е вярата му в идеята, която разпространява и в нейната победа. И най-обикновеният човек долавя вярата или съмнението на агитатора. Затова ратническата пропаганда се възлага и върши само от ратници с фанатична вяра. Изрази като "ама", "но", "може би", "има и други", "не е съвсем ясно", "ако успеем", "има няколко възможности", както и други подобни изрази, не могат да се свързват с твърденията на ратничеството, защото са несъвместими с естеството на неговата пропаганда.

24. При печеленето на хора от страна на пропагандата трябва да се има предвид, че свръхкритичният и скептичният тип човеци, които отговарят напр. "това е много добре", "ама и пр.", "не е ли трудно", "светът еди-какъв си", "ами ако" и т.н., се намират на най-лесна философираща позиция. Те принадлежат към съзерцателния, боязливия и не строителски тип хора. За такива хора не бива да се хаби повече енергия, отколкото трябва. Те няма да бъдат и полезни на ратничеството в първите фази на борбата му, но ще бъдат спечелвани по-късно, през втората половина на борбата.

25. Пропагандата ще цели най-напред да привлече онези българи, които са сами дошли до идеите на ратничеството, които, без много да умуват, идват с готова вяра. Пропагандата ще действува най-напред на тях, защото те са от само себе си настроени на дължината на ратническата радиовълна. Най-полезни за борбата на ратничеството са онези, които няма какво да губят. 

26. Пропагандата ще се бори както надясно, така и наляво от социалната линия на ратничеството. Тя ще започне с удар надясно и ще следва с удар наляво.

27. Ораторът настройва по-лесно обществото, отколкото писателят. Устната пропаганда е и днес по-ефикасна от печатната пропаганда.

28. Идеята трябва да се изрази с къса, проста и разбираема формула:

Христос: Обичай ближния си.

Комунистът: Пролетарии от всички страни, съединявайте се!

Ратникът: Общобългарският интерес над личния интерес.

                    Социално-наляво, национално-напред.

                    България за българите.

                    Справедлива и силна държава.

29. Днешният политически вестник трябва да бъде агитатор за улицата. Уводната му статия трябва да бъде къса, страстна, агитаторска реч. Целта на политическия вестник не е само да уведомява и да съобщава верни факти, а е да подтиква и да разпалва.

Пресата е пропаганда със средствата на публицистиката. 

30. Пропагандата е средството за създаването на новата държава.

31. До вземане на държавата пропагандата има за задача само да печели последователи и воли за борбата, а след вземането на държавата тя получава задачата да допревъзпита нацията и да я насочва.

32. Всички значителни водачи са били едновременно организатори и пропагандатори.


(Поппетров, Н. - "Социално наляво, национализмът-напред". С., 2009 г., с. 708-711)



Няма коментари:

Публикуване на коментар