(Сп. „Пролом”, год. I, бр. 3, София, 20 декември 1938 г., с
4-5)
В наше време отношението не само към църквата, но и към
религията се намира под знака на безразличието, ако не и на пълното отрицание.
Сама съвременната държава е безразлична към църквата и религията: те са въпрос
на съвестта на отделния индивид и не засягат държавата. Това безразличие често
се свежда към прикрито отрицание. Добрите отношения между държава и църква,
каквито и доколкото се срещат и днес, се дължат винаги на политически сметки,
преходни по своето естество. Затова, на край, отношението на държавата към
църквата се определя от господствуващите в държавата идеологии. А
господствуващите в досегашната държава либерално-демократически и марксически
идеологии, както и господствуващият така наречен научен позитивизъм, са напълно
отрицателни към църквата и религията. За тях религията е опиум за народа, който
чрез нея се държи в невежество, далеч от науката и в подчинение на
господствуващите класи. Църквата пък е според тях организация за поддържане
това невежество и за използуването му. Към това отрицателно отношение по
необходимост водят рационализмът и индивидуализмът, които са основните подложки
както на либерално-демократическите и марксическите идеологии, така и на
научния позитивизъм.
Рационализмът е въпреки всичко вяра: вярата, че човекът е
човек само по своя разум, че разумът е единственото средство за познание и
единственият път към истината, че само интелектът и разумът трябва да ръководят
човека в отношенията му към света, че разумът единствен ражда прогрес. През
призмата на рационализма цялостната действителност се превръща в атомистична
механика, човекът се механизира и в своите обществени и духовни прояви се
превръща в обществен атом, в индивид откъснат от семейното, обществено и
национално единство.
Поради същината си, рационализмът не може да разбере, да
признае и да се примири с религията. Той иска тя да отстъпи пред светлината на
разума, да се превърне във философия, а най-добре и съвсем да изчезне, като
отстъпи мястото си на науката. Затова човекът на западната рационална култура
можеше да запази религията си само с цената на раздвояването си като познаващо
и вярващо същество. Но така откупената религия нямаше вече почва в
действителността, тя се изгонваше от този свят, какъвто ни е даден или какъвто
е сам за себе си в един напълно въображаем вече „друг” свят.
Истинското си място в живота и съдбата на човека религията
може да получи само извън рационализма и индивидуализма, само при тяхното
отричане.
Религиозността е дълбоко заложена в основите на човешкия
дух. Вярата, упованието и саможертвата идват от едни и същи дълбочини. Вярата
иде от божествената искра в човешкия дух, от съпричастието му в първопричината,
в творческото начало, в Бога. Вярата, насочена към света е творческото начало
на човешкия дух. Всяко творчество е пробив в механиката и логиката. Да твориш
значи да вярваш. Вярата, насочена към Бога е религия, израз на отношението на
личността и нацията към Бога, на съпричастието в него и на зависимостта на
личното и национално битие от него. Затова религиозното чувство е в основата си
от същия род, от който е и националното чувство. И в двата случая е налице
чувството за личното отношение към едно надлично битие, за съпричастието в него
и за зависимостта от него. Религиозното чувство е личното отношение към
абсолютното битие и в тоя смисъл се явява предпоставка и основа на националното
чувство.
Реалистичен, признаващ личността и надличните единства,
национализмът не може да не схване религиозното отношение като едно от
основните отношения на нацията. Това не значи, че религията трябва да оформи
новата култура и новата общественост: тя, обаче, трябва да бъде климатът им. Тя
трябва да прониква личността, културата, обществеността, да ги преобразява, да
ги прави по-радостни, по-слънчеви, по-чисти, по-близки до Бога.
Религиозното отношение на нацията трябва да изразява нейната
същност, да съответствува на основните й стремежи и да ги осмисля религиозно.
Основният стремеж на българската нация към социална правда може да бъде
религиозно осмислен само в християнството. Самото християнство е религиозно
осмислен стремеж към социална правда. Между християнството и национализма няма
и не може да има противоречие. Откъсването от света за спасяване на собствената
душа не е християнско. Човечеството се спасява чрез жертвата на Христа. Човек
се спасява чрез жертвата за другите. Личното
усъвършенствуване, което изисква християнството, е възможно само в служба на
социалната правда и нацията. Християнството не изисква отчуждение от света,
а подчиняване личността на надличните единства, на надличното битие. Истинският
живот не е в индивидуалния живот на личността, а в живота и надличните
единства, в надличното битие и в най-висока степен в абсолютното битие.
Християнството подчертава идеята за човека, без да отрича идеята за нацията. То
признава държавата и иска да й се отдава нейното. Идеята за интернационалната
общност е чужда на християнството. То
иска да бъде проповядвано не на човеци, а на народи и езици. То зачита народите
и езиците и ги обединява не в човечеството, а в Бога.
Християнството има история и остава исторически обусловено в
нея. Затова, отначало проповядвано само на евреите, то можеше да каже, че не е
добре кучетата да ядат хляба на децата. Чуждо на еврейския дух и невъзприето от
него, то намери почва всред другите народи на Римската империя. Възникнало и
разраснало се в границите на Римската империя в епохата, когато се създаваше
имперското й национално единство, християнството по необходимост разви насока
имперска, против”локалния патриотизъм”. Тази негова имперска и национална
насока го наложи по време на възникването им чрез обединяване на племената на новите
нации, образувани на мястото на Римската империя и по границите й. Религиозното отношение на затвърдените
нации намери организиран израз в националните църкви. Националната църква
не противоречи на вселенския принцип на християнството. Вселенската църква не е
организация, а идея. Само римо-католичеството схваща вселенския принцип като
организационен принцип на едно реално единство. Но национални църкви се
образуваха все пак и в римо-католическия свят, било вътре в него като
галиканската църква (?) , било отделяйки се от него като англиканската църква.
Националната църква е условие за национална солидарност.
Идеята за необходимостта от национална църква като елемент на национална
организация и условие за национална солидарност, без която нацията и държавата
не могат да пребъдат, е съществувала винаги в християнския Изток. Нашата
история дава, ако не първия във всеки случай най-яркия пример. Известна е
борбата за национална църква на „хан” Борис, воден от мисълта, че без
национална църква националната солидарност и държавата не могат да се считат
затвърдени. Историята оправда това. В българската църква нацията ни се осъзна.
През византийското и турското робство църквата ни остана единствената
организация на националното единство. От
монастирската килия на един монах, събрал в себе си духа на българската църква,
излезе искрата на националното ни възраждане. Пак в борбите за българската
църква българската нация се осъзна и се подготви за политическото си
освобождение. Българската църква бе стражът на общобългарския идеал след
Берлинския договор. И днес (бел. – 1938 г.) единствената организационна връзка
между отечеството ни и българите в Америка остава българската църква.
Църквата е национална уредба, национална организация. Израз
на религиозното и политическото отношение на нацията, съответно църква и
държава имат обща основа и не могат да бъдат в противоречие, щом бъдат правилно
разграничени. Църква и държава трябва да зачитат сферите на дейността си. Те
трябва да съгласуват дейността си с оглед на едно по-пълно осъществяване
основните стремежи на нацията за социална правда и национална мощ. Църквата,
като организация и общественост, трябва да се подчинява на държавата, която е
отговорна организация за осъществяване основните стремежи на нацията. Държавата
от своя страна трябва да се подчинява на църквата по отношение религиозните и
догматически въпроси. Това е отношението между църква и държава, което винаги е
съществувало в християнския Изток. Опитите в ново време православната църква да
се политизира, да обоснове своя независимост или надмощие по отношение на
държавата са западно влияние, римо-католически уклон от традициите на източната
църква.
Защитата на църквата срещу враговете й може и трябва да се
води и с политическите средства на държавата. За настъплението си, обаче,
църквата трябва да разчита само на себе си и на своята пропаганда.
Съществуването на национална църква определя положението на другите
изповедания, които не могат да бъдат национална уредба. Това в никой случай не
означава и не трябва да води преследването им със средствата на държавата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар