(Сп. "Пролом", год. I, бр. 1, София, 20 ноември 1938 г., с. 14)
Външната политика е една институция за провеждане на
известни държавни цели. Тези цели могат да бъдат различни, защото те се
определят от обектини условия: география, демография и етнография. Напр.
външната политика на Швейцария е обусловена от нейното местоположение: намираща
се между големи нации и състояща се от техни части, тя ще бъде неутрална и ще
поддържа културни и стопански връзки с външния свят. Външната политика на една
гъсто населена страна ще бъде друга, а пък на държави, които имат да освобождават
свои сънародници от чуждо иго-още по-различна. Освен това има държави, които
водят империалистична външна политика: завладяване на чужди земи и поробване на
инородни населения.
В дадения случай нас ни интересува: каква външна политика
трябваше да водят държавите, на които в околностите на Париж бяха наложени
чудовищните договори за мир (бел. – след
Първата световна война). Военният философ Клаузевиц казва: „Войната е
продължение на политиката с други средства.” В нашия случай трябва да кажем
обратното: външната политика на победените трябваше да бъде продължение на
войната, само че с мирновременни средства.
Някои ще възразят: Зависи от географското положение, защото,
ако си заобиколен от неприятели, рискуваш да изгубиш и това, което ти е
останало. Това възражение е несъстоятелно. „Мирните” договори са една система,
с която се създаде един ред на нещата толкова несправедлив, че и самите му
автори (Франция, Англия и др.) се ужасиха от него. Така че тези велики сили
нямаше да позволят на техните крайно облагодетелствувани малко съюзници-създания
да усложняват още повече и тъй неудържимото положение.
Да не говорим за великия германски народ, който с геройски
лишения гениално организира победата на победените. Нека Унгария ни послужи за
пример: упорито, непрекъснато, навсякъде и всякога тя неуморно осветляваше
външния свят за извършените над нея неправди и високо изявяваше своите права.
Затова днес постепенно, цялостно тя осъществява своите национални идеали.
Във външната политика важи максимата: приповторени искания
създават права.
Освен това, в морално отношение последствията от една
разумна, смела външна политика се отразяват другояче: повдига се духът на
народа и му се вдъхва вяра и повишено самочувствие за защитата на неговите
права.
Не е вярно, че една военно слаба държава не може и тя да
води смела политика. Не само в миналото изобилствуват примери (Венизелос и
др.), но и сега имаме случая с Унгария. Смелост не значи агресивност, особено
пък когато се бориш за похитените си права. Естествено, че пропагандата и
агитацията се вършат с такт, умелост и гъвкавост.
А един народ, за да бъде уважаван и за да се нарича
напредничав и културен, трябва най-напред да се бори за своите национални
идеали. Националните идеали-това са духовните ценности на една нация.
Няма коментари:
Публикуване на коментар