17.03.2013 г.

Асен Кантарджиев - "НАКАЗАНИЕТО, ПОУКАТА И ПЪТЯТ"





  
(Сп. „Пролом”, год. I, бр. 4, София, 5 януари 1939 г., с. 5-6)

 Така наречената дружбащина представя една от най-грозните беди за Българщината. Но произходът и естеството на тази беда останаха и до ден днешен неясни на по-голямата част от българската интелигенция.

Тази интелигенция наблюдаваше в продължение на цели десетилетия как морално декласирани и умствено малоценни хора водеха значителна част от здравото и запазено наше селячество и гледаше безпомощна на поразиите, които дружбащината причиняваше.

Тя виждаше, от една страна, че списъкът на дружбашките първенци е списък на хора вършили всички национални, политически и обикновени престъпления, а от друга страна установяваше, че здравото ни селячество все пак следваше масово тези съвременни варвари. И тъй като демагогията не срещна отпор нито от идейна сила, нито от организаторска дарба, представите се объркаха почти до безизходност.

Едни уеднаквяваха дружбащината с българското селячество и с българския народ. Други си я обясняваха с престъпността на преките й причинители. Трети видяха в нея израз на долни заложби у българина. Четвърти я взеха за единствено последствие на чужди политически посегателства и т.н.

Но произходът и естеството на тази национална беда, наречена дружбащина, останаха за тях скрити и неясни.

Всички беди, които са сполитали Българщината в течение на цялата й история, са имали винаги една и съща първопричина- чуждите влияния.

Всеки път, когато българската интелигенция се е поддавала на чужди влияния и се е откъсвала духовно от народа си България е ставала жертва на различни поразии. Така например в края на Второто българско царство, когато България трябваше да устоява на най-силния напор отвън, българската интелигенция пишеше отвлечени житиета и битиета или пустинствуваше и държавата ни рухна. Тогава интелигенцията ни изкупи греха си с това, че биде изклана и унищожена, а българският народ се сви в патриархалните пазви на своята самобитност и на своята земя. И отново, макар и бавно, той създаде своя нова интелигенция, която поведе и изведе нашето чудесно Възраждане. През тази епоха българският народ не тръгна след онази градска интелигенция, която се беше поддала на чуждо влияние и се гърчееше, а повярва на възрожденците ни, които градяха върху българската самобитност и които вземаха от чужбина само онова, което беше полезно за Българщината и което можеше и трябваше да вирее на наша почва.

След Освобождението ни, обаче, започна обратен процес. Чуждите влияния нахлуха от всички страни. Новосъздаващата се наша интелигенция биде заслепена, задавена и омотана от тях. Тя обърна гръб на своя народ, презря традициите му, отхвърли обичаите му като „просташки” и тръгна по интернационали и „общочовешки идеали”. В градовете се създадоха къщи, в които не гори никога кандило, явиха се интелигенти, които се срамеха да се прекръстят и да влязат в черква, които замениха старата българска покъщина с безвкусни западни произведения, които се срамуваха от роднините си в народна носия, които смятаха за просташко висшето земледелско образование, защото смятаха полския труд за долно занятие и които почнаха да кръщават дъщерите си Мими, Фифи, Пуци, а синовете си Бебо и Буби.

И никак не е чудно, че още през първите десетилетия след Освобождението селячеството ни започна на много места да нарича гражданите „гърци”.

Увлечена отчаст от наивност и утопизъм, отчаст от глупост и себелюбие, голяма част от интелигенцията ни тръгна по чужди влияния, а българското селячество, т.е. народът ни се почувствува презрян, пренебрегнат и изоставен. И така чуждите влияния, като отклониха онези, които трябваше да водят, създадоха почва за морално декласирани и умствено малоценни демагози, които мамеха и заблуждаваха селячеството ни и създадоха дружбащината. Нашето здраво и хубаво селячество предпочет да тръгне след български варвари, отколкото след новите градски гъркомани и наказа жестоко онази своя интелигенция, която се беше отрекла от него. Дружбащината се яви като наказание от Бога и от народа за увлечението по чужди и противобългарски влияния.

И така народът, нашият баща, наказа всички, дори и държавата си, за да вразуми интелигенцията си. А след това ни показа и благородство и дарба. Защото след като показа верния път, протяга сега непрестанно ръка, за да ни помогне.

Измежду обърканата интелигенция се отлъчва вече нова, млада, истинска интелигенция, която се връща с жажда и синовна любов към нашата самобитност и към служба на Българщината. А българското селячество надраства в опит и култура демагозите дружбаши и чака да се върнем всички към него.

Българското селячество е тялото на българския народ. То носи в себе си националните дарби и възможността за идни победи. То чака от истинската своя интелигенция да му покаже любов, вярност, организаторски устрем и жертвоготовност. Тогава ще доотметне градската дружбащина като мазол от снагата си, а цялата българска нация, стегната от ново единство и окриляна от своя български дух, ще продължи победно из пътя на своята историческа мисия.





Няма коментари:

Публикуване на коментар