(Сп. „Пролом”, год. I, бр. 7, София, 20 февруари, 1939 г.,
с. 4-5)
Колко често слушаме около нас, колко често сами казваме:
„Духът ми е изтерзан”. „Духът ми тържествува”! Несъзнателно, без много
размисъл, без сериозно вникване в съдържанието на тези думи, ние ги изричаме в
известни моменти на живота си. И само едно подчертаваме с тях, че независимо от
материята, независимо от нашето тленно тяло, има у нас нещо друго, отделно от
материята, нещо, което не е в зависимост от законите на материята, чрез което именно
ние се радваме, ликуваме или страдаме и се измъчваме. Това е човешкият дух,
двигателят на нашите мъки, радости, мисли и желания; той е именно човешкото в
човека. Този дух отличава човека от другите твари. Животното нито помни
съзнателно какво е било вчера, нито размисля какво ще бъде утре, защото живее
само чрез материалното си тяло, когато човекът помни вчерашното, размисля и
често начертава утрешното и напълно разбира днешното.
Духът е безсмъртното начало в нас, частица от вечния извор
на безсмъртния живот. Умира само тленното, умира само материята, изчезва само
онова, което е под разрушаващите сили на природата. Онова пък, което живее в
нас и ни движи, без да бъде в зависимост от материалните сили, то не се поддава
на разрушение, то остава живо, вечно и тогава, когато изчезне материалното в
нас.
Ако днес светът крачи с гигантски крачки към напредък, към
съвършенство, всичко се дължи на безсмъртното начало в нас, на човешкия дух. Да
вземем най-съвършените животни, да ги възпитаваме от малки с методите на
човешкото възпитание, да ги възпитаваме не десет години, а векове, ние пак ще
имаме животни, които никога не ще съградят къщи, не ще построят пътища, машини,
железници и параходи. Но, да вземем най-дивите люде, да ги възпитаваме от
малки, както днес културните народи се възпитават, след кратко време тия диви
люде до известна степен ще мислят и действуват
с разума и силата на своите учители.
Кой върши това? – Човешкият дух, който възприема и
действува, разсъждава и твори.
Днес ние използуваме духа си, както воденичарят използува
водата във воденицата си. Той я отбива чрез вада от нейното корито, отправя я
към колелото на воденицата си, тя с всичката си сила върти това колело и се
изтича някъде зад воденицата. Воденичарят се интересува за водата, докато тя
стигне колелото и го раздвижи, а след това къде отива, не го интересува и често
я оставя да се разлива и губи по урви и камънаци. Така постъпваме и и ние с
нашия дух. Ние го забравяме и не се грижим за него. В това отношение животът е
най-добър учител. Той по-добре свидетелствува от всички пищни думи за нашето
пренебрежение към духа. Чрез духа постигаме всичко, а отдаваме всичко на тялото
и нищо на този дух. Творим чрез духа си, а живеем само чрез тялото и в това се
крие нервността, сухотата и горчивината на нашия живот.
В своето пренебрежение към духа стигаме до там, че започваме
да творим по инерция, без дух. Всъщност преставаме да творим и само
произвеждаме механически. Произвеждаме само за тялото и забравяме за духа. Така
постепенно убиваме духа, а с това и творческите възможности. И затова, след
като завоювахме водата, земята и въздуха, след като оградихме живота си с
великолепни постижения, ние нито сме весели, нито сме доволни и щастливи и
целия си живот преминаваме в страх, в нервност, в жажда за материални блага,
без да изпитваме някога пълна радост.
А колко доволно изживява дните си оня човек, който твори и
живее чрез духа си! И как сигурно и безспорно прекрачва границите на величието
и безсмъртието, когато влее своя дух в
духа на своята нация, което единствено дарява живот!
Няма коментари:
Публикуване на коментар